Lillyn ja Hugon jalanjäljillä

Lillyn ja Hugon into tarttuu. Edessä on ensimmäinen ilta ja Reinin kulta. Lillylla oli tapana osta matkoiltaan postikortteja, jotka liimattiin paksuihin albumeihin. Eräs tällainen kortti kuvaa Bayreuthin Festspielhausia oopperayleisön parveillessa ympärillä. Menimme tutustumaan paikkaan etukäteen, sillä arvattavissa oli, että paikalle tullaan autolla ja parkkipaikan etsimiseen ei kannata käyttää aikaa. Tämä oli onnistunut ratkaisu, sillä saavuttuamme juhlatamineissamme pari tuntia ennen esitystä väkeä alkoi suunnata alueelle. Hugo ja Lilly perehtyivät sangen perinpohjaisesti tulevaan Ring-sarjaa ostamalla koko libreton, minulle kelpasi esittelykirjanen. Ja toisin kuin Hugo, joka ahmi tietonsa Populärer Führer durch
Poesie und Musikvon Walther Wossidlo, ahmin tietoni Santa Fe:n Wagner-seuran videotapahtumassa. Frankfurtin ylikapellimestari Thomas Guggeil piti häikäisevän luennon Wagnerin kuusitoistatuntisen Ring-sarjan musiikillisista teemoista yhdistettyinä päähenkilöihi.

Olin valmis aloittamaan oopperasession, joka perinteisesti aloitetaan fanfaarilla. Sitä ennen olin ehtinyt aistia paikan ilmapiiriä ja nauttia perinteisiä piknikmaistiaisia. Paikassa ei ollut turhaa hienostelua, mutta hillittyä arvokkuutta sitäkin enemmän.


Ensimmäinen ilta ja kovat penkit jännittivät, koska olin kuullut varsin värikkäitä kuvailuja odotettavasta illasta. Kaikki muistuttelivat viuhkoista, ilmastointi ei pelaa. Asetuimme paikoillemme seuraamaan Reinin kultaa, joka oli tehty modernin lavastuksen keinoin. Valhalla oli olohuone, jossa drinkit maistuivat ja draamaa riitti. Kapellimestarina oli Simone Young, ohjaajana Valentin Schwartz ja lavastajana Andrea Cozzi. Ilman ennakkoperehtymistä librettoon olisi juonen kuviot
saattaneet jäädä hieman arvoitukselliseksi. Nyt ne jäivät ehkä enemmänkin arvoitukselliseksi, sillä ohjaus, puvustus ja lavastus olivat tuotu nykypäivään. Oli katsojan valistuneisuuden varassa tajusiko hän roolihenkilöiden olemuksen ja juonen kehityksen. Jos tarkoitus oli saada käsitys tulevasta, niin odotan mielenkiinnolla selkenevätkö juonikuviot.


Seuraava esitys kestääkin viisi tuntia ja libreton opiskelu on alkanut,

Leenan Bayreuth -blogi 20.8.2024

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to Top